صفر تا صد فوتبال استان در گفتگو با مهدی جهانشاهی؛ می‌گویند چون ما کرسی در فدراسیون نداریم پس تیم‌های ما لطمه می‌خورند!؛ «این حرف غلط است»!

💢خیلی از مربیان پشت خط مانده بودند!

💢حوزه کاری ما دخالت در امور باشگاه‌ها نیست!

شفافیت در ورزش/ به جرات می توان گفت کمتر کسی در در زمان انتخابات ریاست هیات فوتبال استان تصور می کرد که دکتر جهانشاهی بتواند با اخذ اکثریت آرا ریاست هیات فوتبال استان را در دست بگیرد، اما جهانشاهی بدون جنجال و جوسازی توانست هم ریاست هیات فوتبال استان را در دست بگیرد و هم در این شش ماه اخیر عملکرد جالبی از خود به جا بگذارد. در رابطه با موضوعات مختلف گفتگویی را مهدی جهانشاهی رییس هیات فوتبال استان انجام داده ایم که در ادامه می آید؛

💢اگر بخواهیم از این ۶ ماه ریاست شما، به شما نمره دهیم؛ چه نمره ای حق شماست؟!

– نمره را دیگران باید بدهند. دوستانی به بنده اعتماد کردند و من نیز سعی کردم در این مدت آنچه وظیفه ام است را به نحو احسن انجام دهم.

💢بالاخره هفته گذشته تیم مدیریتی هیات فوتبال تکمیل شد. درخصوص آقای سلطانی و خانم مومنی که جدیدا انتصاب شدند توضیح بفرمائید…

– دو بزرگوار سابقه شان مشخص است. آقای سلطانی رئیس انجمن فوتبال کارگری استان می‌باشد و از مدیران صنعتی هستند که اکنون نیز عضو هیات مدیره شرکت جهاد نصر کرمان هستند. خانم مومنی نیز چندین دوره در هیات حضور داشتند و فرد توانمندی هستند.

💢آقای دکتر جهانشاهی، شما پس از یک دهه، کلاس A آسیا را با ۲۴ مربی بومی در کرمان برگزار کردید. این اتفاق خوبی برای استان بود. توضیحی در این خصوص بفرمائید…

– کلاس A بالاترین سطح در مربیگری فوتبال است و مربیان حرفه‌ای در این کلاس حضور دارند و باتوجه به تیم‌های متعدد استان، خیلی از مربیان پشت خط مانده بودند و شاید در سال کلا ۱ یا ۲ سهمیه به استان کرمان می‌دادند که این حق مردم استان نبود. ما در بحث مربیگری باید آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم و در بحث کلاس A ، فدراسیون بسیار مساعدت کرد و حتی دوستانی که قبل از بنده ریاست هیات را برعهده داشتند خیلی زحمت کشیدند و من تشکر میکنم اما بازهم کافی نیست و باید مدرک A از انحصار در بیاید و تعداد مربیان باسواد استان، بیشتر از این باشد. جدای از کمیت، برای ما کیفیت بیشتر ملاک بوده و در این کلاس، از تمامی نقاط استان کرمان ما مربی داشتیم و این جای خرسندی است. البته فدراسیون نیز فشار گذاشت مبنی بر حضور چند مربی غیربومی در این دوره که ما جلوی این موضوع ایستادیم و بیشتر از ظرفیت استان استفاده کردیم.

💢در این شش ماهی که متولی فوتبال استان هستید ما مطالبی نوشتیم و گفتیم که این هیات دارد به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت و پشتیبانی از باشگاه‌ها عمل می کند اما در امورات آنها دخالت نمی‌کند. در این خصوص توضیح می‌دهید…

– هیات فوتبال نقش نظارتی دارد نه نقشی که به نوعی دخالت در مسائل باشگاهها باشد. ما باید از فوتبال سیانت کنیم و با فوتبال همراهی کنیم و هرجایی باشگاه‌ها نیاز به کمک داشتند، ما کنارشان بودیم. حوزه کاری ما دخالت در امور باشگاه‌ها نیست و باشگاه‌ها خودشان ساختار دارند و از افراد متخصص استفاده می‌کنند. ما نقش نظارتی داریم تا فوتبال به انحراف نرود و هرگاه باشگاه‌ها نیاز به کمک داشتند، ما به آنها کمک می‌کنیم کمااینکه در چند ماه گذشته بسیاری از امورات باشگاه‌ها با همکاری هیات فوتبال حل و فصل شد.

💢معضلی در فوتبال استان وجود دارد؛ ما نزدیک به ۲۵ درصد از فوتبال کشور را در اختیار داریم اما کرسی خاصی در فدراسیون فوتبال نداریم و این تبدیل به یک معضل بزرگ شده است. این موضوع را قبول دارید؟

– در استان کرمان افرادی حضور دارند که شایستگی قرار گرفتن در جایگاه های بالایی را دارند اما برخی باورهای غلط در فوتبال استان وجود دارد که این باید درست شود و آن اینکه می‌گویند چون ما کرسی در فدراسیون نداریم پس تیم‌های ما لطمه می‌خورند! ببینید این حرف غلط است که اگر در فدراسیون کرسی داشته باشیم پس حتما موفق می‌شویم و این حرف غیر اخلاقی است. بودند افرادی از استان‌های مختلف که در فدراسیون کرسی داشتند اما تیم‌های شهرشان سقوط کردند. پیشرفت و پسرفت باشگاه‌های استان کرمان از عوامل داخلی باشگاه‌ها نشأت می‌گیرد و اینکه فرض کنیم فردی از کرمان بلند شود و برای ما کرسی بگیرد تا ما به موفقیت برسیم؛ این تفکر، تفکر درسی نیست. ما باید کمک کنیم افرادی از استان کرمان که واقعا سرمایه هستند و این شایستگی را نیز دارند در فدراسیون صاحب کرسی شوند. البته ناگفته نماند که اگر فوتبال کرمان در ایران جایگاهی به دست آورده مدیون همین مدیرانی است که کار کردند و تیم بالا آوردند و سبب آبرو برای استان شده‌اند. ما باید تلاش کنیم که کشور از ظرفیت چنین مدیران توانمندی استفاده کند.

💢آقای دکتر درخصوص کمیته داوران صحبت کنید. صحبت‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه این کمیته نتوانسته در ۶ ماه گذشته عملکرد خوبی داشته باشد…

– آقای هاشمی و همکارانشان کارهای خوبی را در طول این مدت انجام داده‌اند و حداقل در بحث کمی؛ ما خیلی پیشرفت داشتیم. ما اگر در یک دهه اخیر، فقط یک کوبل داوری داشتیم درحالی که امسال داورانی اضافه شده اند و این طلسم پس از یک دهه شکسته شد. جدای از این، دو کوبل داوری در لیگ دسته اول داریم و در لیگ دو نیز داوران بسیاری داریم. عملکرد کمیته داوران در ۶ ماه گذشته قابل قبول بوده و اگر کسی انتقادی نسبت به این کمیته دارد، واضح و شفاف بیان کند. در بحث آموزش داوران ما سمینارهای متعددی داشتیم و به همین دلیل در تمامی لیگ‌ها و حتی لیگ بانوان نیز پیشرفت‌های قابل قبولی در حوزه داوری داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *