ورزش چوگان باید به جایگاه اصلی خود برسد

ورزش چوگان یکی از ورزش های قدیمی در ایران است بطوریکه تاریخچه راه اندازی این ورزش به دوره ساسانیان در ایران بر می گردد . این ورزش پر انرژی و جذاب اگر چه مدتی است کمرنگ شده و مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است ولی با انتصاب محمد رضا عامری به ریاست هیئت چوگان استان ، امید به احیا و رونق مجدد در این ورزش قدیمی و باستانی هستیم .

این انتصاب فرصت مناسبی شد تا با محمد رضا عامری در خصوص ورزش چوگان به گفتگو بپردازیم .

 

جناب عامری،  در ابتدا ضمن تبریک انتصاب شما به عنوان اولین رییس هیئت چوگان در استان کرمان ، برای خوانندگان توضیح بفرمایید که چه عواملی باعث شد وارد این عرصه شوید؟

 

عشق ملی بود که من را  وارد این عرصه کرد. باید بگویم وقتی که شنیدم ، کشورهای دیگر می خواهند ورزش چوگان که یکی از ورزش های باستانی و قدیمی این مرز و بوم است را در کشور خود به ثبت برسانند، بسیار ناراحت شدم که کم کاری ما بوده که باعث شده کشورهای دیگر وارد این عرصه شوند .

برهمین اساس پا به عرصه گذاشتم تا این ورزش را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

از سوی دیگر به این موضوع اشاره کنم که حتی تماشای ورزش چوگان شور و نشاط زیادی برای تماشاچیان نیز دارد که این عامل نیز باعث شد دو سال پیگیر راه اندازی این هیئت در کرمان باشم.

 

در خصوص تاریخچه ورزش چوگان برایمان کمی صحبت کنید؟

 

شاید معدود افرادی بدانند که تاریخچه این ورزش پرهیجان در استان به دوره ساسانیان بر می گردد . که از برگزاری این ورزش در دوره های ایلخانی، صفوی ، قاجاریه و حتی دوره پهلوی اسناد و مدارکی جمع آوری شده و در دست است .

البته بعد از انقلاب ، انجام این ورزش در ایران کمرنگ شد و تا کنون نیز این کم کاری دیده می شود .

 

مردم، بازی چوگان را دستی اجرا می کردند و تنها دیوارنگاره این بازی هم در میدان گنجعلی خان کرمان است .

 

صحبت ها حاکی از آن است که آقای عامری آمده است« تا کار را شروع کند و چهار سال ادامه دهد و در ادامه این مسیر کار را تحویل افرادی که بتوانند در این راه اقدامات خوبی انجام دهند ، تحویل دهد.»شما این صحبت را  می پذیرید؟

 

من عاشق این ورزش هستم و آمدنم در این  راه با عشق بوده است . هدفمان این است در این مسیر کاری انجام شود . من مسائل و مشکلات زیادی دارم فقط آمده ام کاری شروع کرده باشم ؛ در ادامه این مسیر اگر کسی پیدا شود که بیاید و کار تحویل بگیرد و ادامه دهد، حتما هیئت را به وی خواهم سپرد، چون هدفمان ارتقای این ورزش است.

 

همانطور که مطلع هستید ، رییس فدراسیون چوگان نیز یکی از  مدیران خطه کرمان است، این پتانسیل خوبی است برای ارتقای ورزش چوگان استان کرمان ، در این خصوص صحبتی دارید؟

 

بله؛ خوشبختانه این پتانسیل بسیار خوبی برای استان کرمان است و نگاه ویژه ای به استان کرمان دارد. بطوریکه هفته ای چند بار پیگیر ورزش چوگان در استان است .

خوشبختانه در نوروز سالهای  ۹۷و ۹۸ در میدان گنجعلی خان شهر کرمان ، بصورت نمادین بازی  چوگان برگزار شد که نقش موثری در معرفی این ورزش به توریست ها داشت . در این راستا مهندس عالم زاده شهردار کرمان نیز لطف بزرگی کردند و قرار شد در آینده میدان ارگ یا گنجعلی جان به عنوان میدان نمادین چوگان معرفی شود وهمچنین المان اسبی نیز در سه راه یا چهارراهی در کرمان نصب شود.

 

مهمترین برنامه های در نظر گرفته برای این هیئت چیست؟

 

متاسفانه  تبلیغات و اطلاع رسانی برای معرفی این ورزش بسیار ضعیف است و ما به دنبال احیا و راه اندازی مجدد ورزش  چوگان هستیم . در این زمینه اگر  بخش خصوصی بخواهد  وارد شود ، ما حمایت می کنیم.

 

آیا هیئت سوارکاری می تواند مکمل ورزش چوگان باشد؟

 

بله ،حتما ؛همانطور که می دانید اسب ها از یک سنی دیگر نمی توانند پرش را انجام دهند و برای پرش مناسب نیستند اما می توان از همین اسب ها برای ورزش چوگان استفاده کرد

 

استان کرمان در ورزش چوگان در کشور در چه جایگاهی قرار دارد ؟

 

ما اول راه هستیم و تعدادی از استان ها از جمله  تهران، البرز، تبریز و اصفهان از ما جلو تر هستند .

 

کدام شهرستان های استان کرمان در این ورزش   پیشگام هستند؟

 

خوشبختانه رفسنجان و سیرجان به دلیل آنکه تعداد اسب و پتانسیل های بیشتری در این زمینه دارند ، از ورزش چوگان بسیار استقبال کرده اند بطوریکه با نماینده مردم سیرجان هم صحبت کردیم اعلام آمادگی کردند .

 

آیا ورزش چوگان را می توان در همه سنین انجام داد؟

 

بله ؛این ورزش محدودیت سنی ندارد.

 

آیا باشگاهی تا کنون برای این ورزش در استان کرمان راه اندازی کرده اید؟

 

در حال حاضر باشگاه کوچکی راه اندازی شده است . ولی استارت احداث اولین باشگاه ورزش چوگان در سال ۹۲ زده شد.

 

این ورزش ویژه آقایان است ؟

 

خیر ؛هم  خانم ها و هم آقایان می توانند به این ورزش بپردازند .

همانطور که می دانید در تهران تیم بانوان در این ورزش  خیلی قوی کار می کند و بسیار موفق هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *